The clinical management of the confluence of languages
an answer to the issue of trauma between Ferenczi and Balint
Abstract
The present work presents a possible technical set for the access to the confluence of languages from a route between Ferenczi and Balint, starting from the confusion of language, crossing the neocatharsis and making the mooring with the thrill. In the proposed management, the analyst places himself as a place of neocatharsis, substantial support for the subject affected by the trauma, while simultaneously promoting the coping of the mnemic residue of the trauma, that is, it promotes the subject to hope and causes the repositioning in the face of fear, generating a new position. Given the above, the construction proposes a clinical device that is able to unite the place of reception and the invitation to the act of courage as a sufficient combination to the confluence of languages.
##submission.citations##
BALINT, M. Thrills and regressions. London: Maresfield Library, 1959.
______. (1968). A falha básica: aspectos terapêuticos da regressão. 2. ed. São Paulo: Zagodoni, 2014.
______. As experiências técnicas de Sándor Ferenczi: perspectivas para uma evolução futura. In: Psicanálise IV. São Paulo: Martins Fontes, 2011. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
DUPONT, J. Prólogo. In: FERENCZI, S. Sin simpatía no hay curación. El diário clínico de 1932. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.
FERENCZI, S. (1912). Sugestão e psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 253-263. (Obras completas Sándor Ferenczi, 1).
______. (1913). Adestramento de um cavalo selvagem. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 13-18. (Obras completas Sándor Ferenczi, 2).
______. (1926). Contraindicações da técnica ativa. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 401-412. (Obras completas Sándor Ferenczi, 3).
______. (1928a). A adaptação da família à criança. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 1-15. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1928b). Elasticidade da técnica psicanalítica. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 29-41. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1929). A criança mal acolhida e sua pulsão de morte. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 55-60. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1930). Princípio de relaxamento e neocatarse. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 61-78. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1931). Análise de crianças com adultos. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 79-95. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1932). Sin simpatía no hay curación. El diário clínico de 1932. 2. ed. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.
______. (1933). Confusão de língua entre os adultos e a criança. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 111-121. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1934). Reflexões sobre o trauma. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 125-135. (Obras completas Sándor Ferenczi, v. 4).
FIGUEIREDO, L. C.; TAMBURRINO, G.; RIBEIRO, M. Balint em sete lições. São Paulo: Escuta, 2012.
FREUD, S. (1926). Inibição, sintoma e ansiedade. Rio de Janeiro: Imago, 2006. p. 91-174. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, 20).
KUPERMANN, D. Por que Ferenczi? São Paulo: Zagodoni, 2019.
______. As experiências técnicas de Sándor Ferenczi: perspectivas para uma evolução futura. In: Psicanálise IV. São Paulo: Martins Fontes, 2011. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
DUPONT, J. Prólogo. In: FERENCZI, S. Sin simpatía no hay curación. El diário clínico de 1932. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.
FERENCZI, S. (1912). Sugestão e psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 253-263. (Obras completas Sándor Ferenczi, 1).
______. (1913). Adestramento de um cavalo selvagem. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 13-18. (Obras completas Sándor Ferenczi, 2).
______. (1926). Contraindicações da técnica ativa. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 401-412. (Obras completas Sándor Ferenczi, 3).
______. (1928a). A adaptação da família à criança. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 1-15. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1928b). Elasticidade da técnica psicanalítica. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 29-41. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1929). A criança mal acolhida e sua pulsão de morte. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 55-60. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1930). Princípio de relaxamento e neocatarse. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 61-78. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1931). Análise de crianças com adultos. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 79-95. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1932). Sin simpatía no hay curación. El diário clínico de 1932. 2. ed. Buenos Aires: Amorrortu, 2008.
______. (1933). Confusão de língua entre os adultos e a criança. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 111-121. (Obras completas Sándor Ferenczi, 4).
______. (1934). Reflexões sobre o trauma. São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 125-135. (Obras completas Sándor Ferenczi, v. 4).
FIGUEIREDO, L. C.; TAMBURRINO, G.; RIBEIRO, M. Balint em sete lições. São Paulo: Escuta, 2012.
FREUD, S. (1926). Inibição, sintoma e ansiedade. Rio de Janeiro: Imago, 2006. p. 91-174. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, 20).
KUPERMANN, D. Por que Ferenczi? São Paulo: Zagodoni, 2019.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc4.footer##

