The projection of hate for the different in school:
Bullying in a Freudian reading
Abstract
The term bullying has been recurrently used in different social spheres, requiring an interdisciplnary reading of the phenomenon which has had harmful consequences for schools, students and their families. The article aimed to bring a psychoanalytic reading of the theme, above all, from the Freudian concepts of projection, identification and narcissism of small differences exposed, above all, in the works issued by Freud in 1913 and 1921. We conclude that the psychoanalyst brought us essential contributions to thinking about hatred and violence in general, and bullying in particular, conceiving it as an unconscious mechanism of exclusion of the Self projected onto an Other, strategically positioned in the place of the different.
##submission.citations##
ALVES, L. de O. Feridas abertas: narcisismo das pequenas diferenças, repetição e memória. Psicanálise e Barroco em Revista, ano 18, n. 1, jul. 2020.
ARENDT, H. (1978). A vida do espírito. 3. ed. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1995.
______. (1993). Pensamento e considerações morais. In: A dignidade da política. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2009.
BOMFIM, S. A. B. Respeito, justiça e solidariedade no coração de quem ajuda: valores morais e protagonismo entre alunos para combater o bullying. 210f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar). Faculdade de Ciências e Letras, Unesp, 2019.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1969.
CANDAU, V. M.; NASCIMENTO, M. G.; LUCINDA, M. C. Escola e violência. Rio de Janeiro: DP&A editora, 1999.
CHARLOT, B. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, Porto Alegre, ano 4, n. 8, p. 432-443, jul./dez. 2002.
COSTA, J. F. Violência e psicanálise. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1986.
DAUD, R. P.; TOGNETTA, L. R. P.; MARTINEZ, J. M. A. (2018). (Des)engajamento moral e atuação docente frente ao bullying escolar. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/153309>. Acesso em: 29 mai. 2022.
DEBARBIEUX, E. Violência na escola. Paris: Instituto Piaget, 2006.
DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Habilidades sociais: uma área em desenvolvimento. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 9, n. 2, p. 287- 389, mai./ago. 1996.
EIZIRIK, C. Pensando a intolerância do ponto de vista psicanalítico. Entrevista concedida ao grupo Diversitas/USP. Disponível em: <http://diversitas.fflch.usp.br/pensando-intolerancia-do-ponto-de-vista-psicanalitico>. Acesso em: 2 mai. 2021.
FREUD, S. (1921). Psicologia de grupo e análise do ego. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 89-179. (Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, 18).
______. (1913). Totem e tabu. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 13-193. (ESB, 12).
______. (1930). O mal-estar na civilização. Rio de Janeiro: Imago, 1996. (ESB, 18).
FROMM, E. O medo à liberdade. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1972.
HERZOG, R. Do preconceito à intolerância. Quando se rouba a humanidade do outro. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, v. 22, n. 3, 2019.
LAPA, L. Z. Valentes contra o bullying: a implantação das equipes de ajuda, uma experiência brasileira. 315f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar). Faculdade de Ciências e Letras, Unesp, 2019.
LONGO, M. M. Professora, fala alguma coisa boa da educação pra gente por favor!: violência, assertividade e pressupostos arendtianos na formação docente. Tese de doutorado. PUC Rio, Rio de Janeiro, 2014.
OLWEUS, D. Aggression in the schools: bullies and whipping boys. Washington: Hemisphere Publishing Corporation, 1978.
REVISTA VEJA (2019). Bullying: uma em cada 5 crianças pensam em cometer suicídio depois da agressão. Disponível em: https://veja.abril.com.br/saude/alerta-1-em-cada-5-criancas-pensa-em-suicidio-por-causa-do-bullying/>. Acesso em: 29 mai. 2022.
SOUZA, M. G. de. Educar para o pensamento: reflexão a partir de Hannah Arendt. Perspectiva, Florianópolis, v. 17, n. 32, p. 83-97, jul./dez. 1999.
TELLES, S. Refletindo sobre grupos e massas. Jornal de Psicanálise, v. 48, n. 88, p. 315-322, 2015.
TOGNETTA, L. R. P.; SOUZA, R. A. de; LAPA, L. Z. (2019) A implantação das Equipes de Ajuda no Brasil: primeiros resultados. Relatório de pesquisa. Disponível em: <https://www.portaliede.com.br/bullying-e-violencia-na-escola-implantacao-de-equipes-de-ajuda-traz-bons -resultados>. Acesso em: 29 mai. 2022.
VICENTIN, V. F. E quando chega a adolescência: uma reflexão sobre o papel do educador na resolução de conflitos entre adolescentes. Campinas: Mercado de Letras, 2009.
ŽIŽEK, S. Violência. Lisboa: Relógio D’água, 2009.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc4.footer##

