O Encapsulation through a technological blanket

  • Milton Jeronimides Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP, São Paulo, SP
Keywords: Projective identification, Rêverie, Autistic-contiguous position, Dreaming dialogues, Seemingly non-analytic conversations

Abstract

This study analyzes the psychoanalytic process of Laura, a teenager with agoraphobia and somatic symptoms, whose life was confined to her room, immersed in movies and games as a form of isolation. Therapy incorporated rêveries and discussions about movie pictures, such as The Hunger and Surrogates, to establish an emotional connection and break the cycle of isolation. Thesemovie pictures functioned as defense mechanisms, linked to the “autistic-contiguous position” described by Thomas Ogden, a state in which an individual relies on sensory experiences and lacks clear boundaries between the self and the external world. The study highlights how movies and games served as extensions of the self, reflecting her primitive psychological organization.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Psicanalista, artista plástico e engenheiro eletrônico. Formado em Engenharia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e em Psicologia pela Faculdade Metropolitanas de São Paulo. Doutorando na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Pós-graduação lato sensu em Teoria Psicanalítica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Ciências da Computação pela Faculdade Manhattan College - Nova Iorque, EUA. São Paulo, SP, Brasil.

##submission.citations##

AVNER, B. Bion and Meltzer’s Expeditions into unmapped mental life. New York: Routledge, 2019.

BERGMAN, I. (Diretor). O sétimo selo. Produção: Allan Ekelund. Distribuição: Svensk Filmindustri, 1957. On-line. (1h36min).

COELHO JUNIOR, N. (2012). Tradição e inovação: o estilo de Thomas Ogden. In: RIBEIRO, M. F. R. Por que Ogden? São Paulo: Zagadoni, 2023.

GAIMAN, N. The Sandman: volume II, Endless Nights. Canadá: DC Comics, 2019.

GREEN, A. (1974). O analista, a simbolização e a ausência no enquadre analítico. In: GREEN, A. A loucura privada. São Paulo: Escuta, 2017.

HITCHCOCK, A. (Diretor). Janela indiscreta. Produção: Patron. Distribuição: Paramount. Estados Unidos, 1954. On-line. (1h52min).

______. (Diretor). Psicose. Produção: Shamley. Distribuição: Paramount. Estados Unidos, 1960. On-line. (1h49min).

JOON-HO, B. (Diretor). Parasita. Produção: Barunson E&A Corp. Distribuição: Alpha filmes. Coreia do Sul, 2019. On-line. (2h12min).

KUBRICK, S. (Diretor). O iluminado. Produção: Peregrine Productions Producers Circle. Distribuição: Warner Bros. Estados Unidos, 1980. On-line. (2h26min).

MOSTOW, J. (Diretor). Os substitutos. Produção: Touchstone pictures e outros. Distribuição: Walt Disney; Motion Pictures. Estados Unidos, 2009. On-line. (1h29min).

OGDEN, T. H. (1994). Subjects of analysis. New York: Routledge, 2019.

______. (1995). Rêverie e interpretação. São Paulo: Escuta, 2013.

______. How I talk with my patients. In: OGDEN, T. H. Coming to life in the consulting room. London and New York: Routledge, 2022. p. 57-71.

______. Rediscovering psychoanalysis. In: OGDEN, T. H. Rediscovering psychoanalysis. New York: Routledge, 2009. p. 1-13.

______. Truth and Psychic change. In: OGDEN, T. H. Reclaiming Unlived Life, New York: Routledge, 2016.

SCOTT, T. (Diretor). Fome de viver. Produção e distribuição: Metro-Goldwyn-Mayer. Inglaterra, 1983. On-line. (1h37min).

Published
28-07-2025
##submission.howToCite##
JERONIMIDES, M. O Encapsulation through a technological blanket. Cadernos de Psicanálise | CPRJ, v. 47, n. 52, p. 155-168, 28 jul. 2025.