Contemporary deadlocks

ethical and political intervention’s ways built in a Brazilian educational experience

Keywords: Intervention modes, School, Transference, Listening, Discourses

Abstract

This paper aims to discuss how teachers and students can build intervention strategies in face of contemporary impasses based in an experience of a Municipal School in Campinas-SP, Brazil. The methodology used is based on Freudian psychoanalysis, and the conceptual approach covers the transference relationship, the listening, the affections and psychic reality, as strategic instruments to welcome the action of teachers and students in the building of ethical-political interventions. The results are presented in educational situations as a daily challenge for those involved in the teaching-learning process.

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Pós-doutoranda da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutorado em Psicologia Social pela Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Docente da Especialização Lato Sensu em Psicanálise da Universidade do Vale do Paraíba (UNIVAP). São José dos Campos, SP, Brasil.

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Livre-Docente pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora Doutora do Departamento de Psicologia Educacional da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Membro e líder no CNPq do grupo de pesquisa DiS (Diferenças e Subjetividades em Educação) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Campinas, SP, Brasil.

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Graduada em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, Brasil.

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Graduado em Gestão Empresarial pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, Brasil.

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Published
09-08-2023
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SOUZA, S.; ARCHANGELO, A.; MENDONÇA, L.; DIAZ, P. Contemporary deadlocks. Cadernos de Psicanálise | CPRJ, v. 45, n. 48, p. 201-219, 9 ago. 2023.