Contemporary deadlocks
ethical and political intervention’s ways built in a Brazilian educational experience
Abstract
This paper aims to discuss how teachers and students can build intervention strategies in face of contemporary impasses based in an experience of a Municipal School in Campinas-SP, Brazil. The methodology used is based on Freudian psychoanalysis, and the conceptual approach covers the transference relationship, the listening, the affections and psychic reality, as strategic instruments to welcome the action of teachers and students in the building of ethical-political interventions. The results are presented in educational situations as a daily challenge for those involved in the teaching-learning process.
##submission.citations##
ARCHANGELO, A.; VILLELA, F. Creating reflective space in the classroom. In: CHARLES, M.; BELLINSON, J. The importance of play in early childhood education: psychoanalytic, attachment, and developmental perspectives. New York: Routledge, 2019. p. 175-188.
BASTOS, A. B. B. I. A construção da pessoa em Wallon e a constituição do sujeito em Lacan. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.
______. A escuta psicanalítica e a educação. Psicol inf., v. 13, n. 13, p. 91-98, 2009.
BRANDÃO, I. R. Afetividade e participação na metrópole: uma reflexão sobre os líderes das ONG da cidade de Fortaleza. Tese (Doutorado em Psicologia Social). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
DIAZ, P. C. Desenvolvimentos para a formação de um narrador. In: AYOUB, E.; PRADO G. V. T. (Orgs.). Formação docente em diálogo. Narrando todos os dias e histórias (Ed. Especial). Campinas: Leitura Crítica, 2017.
ESPINOSA, B. Ética. São Paulo, Brasil: Abril Cultural, 1989.
FERENCZI, S. Psicanálise e pedagogia. In: ______. Obras completas Psicanálise I. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
FREUD, S. (1913[1912-13]). Totem e tabu. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
KUPFER, M. C. Freud e a educação: o mestre do impossível. São Paulo: Scipione, 2001.
LAPLANCHE, J.; PONTALIS J-B. Vocabulário de psicanálise. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MRECH, L. Psicanálise e educação: novos operadores de leitura. São Paulo: Pioneira, 1999.
ROSA, D. M. O não-dito familiar e a transmissão da história. Psychê, v. 5, n. 8, p. 123-137, jul.-dez. 2001.
SAFRA, G. Revelando a memória do humano: brincar, narrar, o corpo, o sagrado, o silêncio. São Paulo: Sobornost, 2006.
SAWAIA, B. (Org.). As artimanhas da exclusão social: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
SOUZA, S. O diagnóstico psicológico ético-político na produção do laço social dos adolescentes no CREAS. 2013. 304 f. Tese (Doutorado em Psicologia). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
VILLELA, F.; ARCHANGELO, A. Fundamentos da escola significativa. São Paulo: Loyola, 2013.
______. A escola significativa e o aluno diante da atividade. In: ______. A escola significativa e o estudante que enfrenta a atividade. São Paulo: Loyola, 2015.
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc4.footer##